Materiały

Zapanuj nad umysłem

Zapanuj nad umysłem

Efektywność osobista, Strategia
Trenować… umysł? Wiemy już, że w zdrowym ciele - zdrowy duch, i że ciało jest świątynią duszy. Trenujemy ciało, by było zdrowe. Części naszego ciała mogą pracować bardziej lub mniej poprawnie. Jeśli będziemy chodzić przygarbieni, to po jakimś czasie pojawią się bóle pleców. Im dłużej będziemy się garbić, tym trudniej będzie nam przestać, tym większą deformację kręgosłupa spowodujemy i tym trudniej będzie nam wrócić do zdrowia. A wszystko dlatego, że używaliśmy naszych pleców niepoprawnie. Co więcej, jeśli pójdziemy sobie na siłownię i zaczniemy po prostu używać sprzętu tak jak nam się wydaje, to ćwicząc w ten sposób, możemy zrobić sobie więcej szkody, niż pożytku. Żeby działać na korzyść swego zdrowia, musimy wiedzieć, jak poprawnie używać naszych pleców – trzymać je prosto, nie siedzieć zbyt długo w ciągu dnia, jakie ćwiczenia…
Read More
3 rzeczy, które uratują Twój dzień

3 rzeczy, które uratują Twój dzień

Efektywność osobista
Wdzięczność, priorytet i kotwica. 3 rzeczy, które może zrobić każdy, by na koniec dnia mieć poczucie dobrze wykorzystanego czasu. Nawet w dzisiejszej rzeczywistości VUCA. Wstańmy pełni wdzięczności - nie wszyscy nawykowo używamy mięśnia wdzięczności, a ostatnie miesiące wyraźnie pokazały nam, że mnóstwo rzeczy, które uznajemy za oczywiste, może zniknąć z dnia na dzień. Doceniamy je dopiero, gdy stracimy. Dlatego praktykujmy wdzięczność – zarówno wobec ludzi, jak i wobec możliwości oraz udogodnień, z których korzystamy każdego dnia. Uwaga: nie mówimy tu o tzw. false positivity, gdyż większości Polaków daleko do takiego podejścia – raczej uwielbiamy narzekać. Świadomie ćwiczmy się więc w dostrzeganiu i docenianiu. Mały gest robi wielką różnicę. Bonus: to kalibruje nasz mózg do myślenia w kategoriach rozwiązań! Ustalmy priorytet racjonalny i priorytet emocjonalny na dany dzień, czyli najważniejszy cel tego…
Read More
ME Economy przyspiesza!

ME Economy przyspiesza!

Sprzedaż, Strategia
Prawie każdy w ciągu ostatnich lat słyszał już utarty slogan, że dzisiaj nie ma B2B ani B2C, za to jest H2H czyli Human to Human. Przypomina się inne powiedzenie, równie prawdziwe, a jednak jakże passé: „dzisiaj jedyną stałą rzeczą jest zmiana”. Rzeczywiście, zmiana ta w ostatnim czasie nabiera tempa, ale realia koronawirusa spodowowały prawdziwy wystrzał w kosmos. Procesy zakupowe w B2B i B2C się upodabniają - oczywiście w procesach biznesowych zwykle uczestniczy więcej interesariuszy niż w prywatnych zakupach, ale kroki stały się w dużej mierze bliźniacze. Zaczynamy od zastanowienia się, czego chcemy. Tu haczyk: często zapominamy, że to, czego chcemy, nie zawsze jest zgodne z tym, czego potrzebujemy. Potem robimy lub zlecamy research (dzisiaj w coraz większym stopniu w internecie), potem oceniamy opcje i ryzyka, by dokonać wyboru. Albo idziemy za…
Read More
Obniżać, utrzymywać, czy podnosić ceny?

Obniżać, utrzymywać, czy podnosić ceny?

Sprzedaż, Zarządzanie w kryzysie
Odpowiedź jest krótka i brzmi: tak! Wszystkie trzy opcje dozwolone, ale pod warunkiem – podejmujmy decyzje świadomie. Dla skondensowania posłużę się trzema prawdziwymi przykładami wdrożonych strategii cenowych. Ważne, by od początku zrozumieć, na co ma być nastawiona wprowadzana przez nas zmiana w polityce cenowej: na płynność, czy na utrzymanie zysku? A może próbujemy ratować jedno i drugie? Każda z poniższych strategii cenowych niesie za sobą korzyści i ryzyka. Strategia polityki cenowej nr 1 – umiarkowane działanie propłynnościowe, nakierowane na minimalizację strat: obniżamy ceny tylko na produktach/rozwiązaniach, które grożą nam dosłownym przeterminowaniem (jak żywność) lub innym rozwiązaniom, dla których w praktyce zbliża się moment, kiedy nie będą już nadawały się do sprzedaży (np. wyjdzie nowa aktualizacja, itp.)utrzymujemy na tym samym poziomie ceny w koszyku markerów cenowych (markery cenowe, to te produkty/usługi,…
Read More
Czy i jak ciąć koszty związane z poprawianiem doświadczenia klienta w kryzysie?

Czy i jak ciąć koszty związane z poprawianiem doświadczenia klienta w kryzysie?

Strategia
To temat bardzo szeroki, dlatego postaram się podejść do niego maksymalnie praktycznie i w maksymalnym uproszczeniu. Oznacza to czasem konieczność generalizacji. Jeżeli chcesz porozmawiać o konkretnej sytuacji, skontaktuj się ze mną. Dla wielu klientów ważniejsza jest teraz szybkość niż doskonałość. Podobnie, dla wielu ważniejsze jest teraz bezpieczeństwo, niż wygoda. Klienci są gotowi na mniejszy komfort za cenę minimalizacji ryzyka. Zacznijmy od oceny, które elementy z zakresu poprawiania doświadczenia klienta nie generują już dodatkowych kosztów (są "zaszyte" w naszych procedurach i systemach, najczęściej oznacza to, że są zautomatyzowane), a które wiążą się z kosztem za każdym razem, gdy występują (indywidualny kontakt, dodatkowe demonstracje, osobisty opiekun, dodatkowe opcje lub gratisowe produkty uzupełniające)? Mamy tu dwie dobre informacje:te wartości dodane, które nie wiążą się z dodatkowymi kosztami (są zautomatyzowane), możemy nie tylko bezpiecznie zachować, ale też…
Read More
Jak minimalizować zwolnienia w czasach kryzysu?

Jak minimalizować zwolnienia w czasach kryzysu?

Zarządzanie w kryzysie
Drodzy, zgodnie z obietnicą przechodzimy do bardzo wrażliwego obszaru. W którą stronę iść: ciąć koszty związane z poprawianiem doświadczenia klienta, czy ciąć koszty osobowe? Jeśli zmuszeni jesteśmy ciąć w obu obszarach, to jak się do tego zabierać? Omówimy oba tematy, ale znów, aby nie zamęczyć Was długością materiału, dzisiaj o kosztach osobowych. Zmierzmy się zatem z redukcją kosztów osobowych. To kategoria szczególnie trudna w obecnej sytuacji, ponieważ nasze decyzje mają nieraz wpływ na życie całych rodzin. Stąd zrozumiałe jest, że mogą pojawiać się emocje, że wahamy się i mierzymy z niepewnością. Niektórym firmom udaje się przeprowadzać ten proces sprawnie, jednocześnie „minimalizując liczbę ofiar” i z najmniejszą możliwą szkodą dla organizacji. Jak zatem to robią? Zanim będą zmuszeni zwalniać, zaczynają od uzgodnienia z pracownikami odbierania zaległych dni urlopowych. Pamiętajmy, że zaległe urlopy…
Read More
Jak patrzeć na koszty w czasach kryzysu?

Jak patrzeć na koszty w czasach kryzysu?

Zarządzanie w kryzysie
Drodzy, to temat kluczowy i trudny. Ten artykuł napisałam zarówno na podstawie własnych doświadczeń z ratowania wiele lat temu pewnej firmy przed upadkiem, jak i licznych i długich rozmów z przedsiębiorcami i top menedżerami, którzy mierzą się, jak my wszyscy, z koronowym kryzysem i nową normalnością. Jednym zdaniem - jeśli chcesz poświęceń od swojej załogi - sam również bądź na nie gotów. Kryzys to największa próba dla Twojego przywództwa i najlepszy sprawdzian spójności Twojej organizacji. Cięcie kosztów to od marca temat numer jeden dla większości firm w Polsce. Jak się do tego zabierać, by nie zdemontować firmy, żeby "było co zbierać", gdy minie najgorsze? Co więcej, na cięciu kosztów nie możemy poprzestać - ale do tego przejdziemy w kolejnych artykułach. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na rozpoczęcie od obcinania tych kosztów,…
Read More